marți, 17 mai 2011

Curat-murdar

Stam la lumina lumanarii in camera si-i povestesc lui David ca azi am intrat in casuta unde locuiesc copiii lui Herman. Sunt doua camere cu cate un pat fiecare si inca una principala cu un alt pat, unde fetele mai mari gatesc. Gatesc jos pe ciment intr-un fel de resou cu carbuni. E plin de zoaie, de resturi de legume si de noroi adus de afara. Cand e gata mancarea, pun un covor de rafie subtire sau se aseaza pe scaunele mici si mananca cu mana, din farfurii de plastic.
Nu sunt usi la camere, doar perdele din panza asa ca imi aprind lanterna si arunc o privire. Patul e mic, de o persoana, cu o saltea din burete neacoperit cu nimic si deasupra e o plasa de tantari gaurita. E intuneric bezna pentru ca nu sunt ferestre (la fel ca in majoritatea caselor in Ituha). Am aflat ca sunt foarte scumpe si de aceea oamenii prefera sa acopere gaurile din zid destinate ferestrelor cu caramizi. Langa pat, intr-un colt, sunt vreo doua cutii pline cu haine si alte lucruri pe care nu le disting, insirate pe jos. E atata dezordine si mizerie in camaruta ca nu indraznesc sa intru.
In timpul saptamanii le-am cumparat fetelor doua maturi si un mop cu galeata ca sa le fie mai usor la curatenie. Spalau pe jos cu un tricou jegos si indoite de spate. As fi vrut sa ii ajut pe copii sa faca o curatenie generala in casuta lor numai ca mi-a fost rusine si frica sa nu o jignesc pe mama-henry (asa o striga Herman pe sotia lui, dupa numele primului nascut).
Sunt oaspete in casa lor si poate se va gandi ca vine Muzungu, asa cum au venit atatia altii in Africa, cu dorinta de a-i 'civiliza' pe salbatici. De aceea am renuntat sa-i sterg si mucii lui Elias.
Numai ca, ii spun lui David, mie mi-e imposibil sa inteleg de ce saracia trebuie neaparat sa fie asociata cu murdaria. De ce mama-henry il sterge pe fata pe Elias cu un capat de tricou, unul din putinele pe care le are de altfel, cand ar fi mai practic sa-l spele cu apa. De ce isi lasa copiii desculti si uzi toata ziua si apoi cheltuie bani pe medicamente pentru ca sunt mai mereu cu febra? De ce o fetita de cinci ani spala scutecul plin de caca al fratiorului intr-o galeata cu doua degete de apa? De ce Monica, cea mai mica dintre frati, e bolnava de malarie desi doarme in aceeasi camera cu parintii care ar putea-o proteja cu o plasa de tantari?

Lectia cea mai importanta pe care o tot primesc de cand am ajuns in Africa e ca linia dintre bun si rau, bine si rau, minciuna si adevar, gresit si corect, normal si anormal, moral si imoral e atat de fina si atat de inselatoare incat acum ma feresc sa mai dau verdicte. Raul e bun, negrul e alb si minciuna e adevar de foarte multe ori.
Cei 4 pescari Sud-Africani, rasisti pana in maduva oaselor, persoane la care nici nu m-as fi uitat daca as fi stiut ce gandesc, ne-au tratat ca pe proprii copii. Au fost atat de ospitalieri si buni cu noi. Dupa ce masura sa-i judec? Cum sa ma decid daca ii apreciez sau ii dispretuiesc?
Mama-henry creste 4 copii frumosi si al caror zambet imi spune ca nu sunt deloc nefericiti. Am eu dreptul sa o invat cum sa-i creasca sau am datoria sa invat eu sa tac si sa accept o cultura nu mai buna sau mai rea ca a mea, ci diferita?


Niciun comentariu: